Terra incognita

Projektas „Terra incognita“ sugrįžta!

Po dvejų metų į gimnaziją sugrįžo tradicinis projektas ,,Terra incognita” – gegužės 6 dieną devyniose laboratorijose virė intensyvus darbas, o refleksijoje aptarti ar pristatyti rezultatai ne vienam tapo staigmena.

,,Ligoninės priimamasis” – kone gausiausia būsimųjų gydytojų laboratorija – duris atvėrė biologijos kabinete. Gimnazijos absolventės, dabar gydytojos rezidentės, Kotryna Sedleckaitė, Kornelija Lušaitė, Ieva Jeremičiūtė ir jų kolega Domas Grigoravičius pristatė realias klinikines situacijas. Gimnazistai ne tik klausėsi ligų istorijų, sužinojo apie laboratorinius tyrimus, bet ir analizavo rentgeno nuotraukas, mokėsi įvertinti pacientų būklę, aptarti ir įvertinti anamnezę ir netgi siūlyti, kaip reikėtų gydyti.  Neliko neaptarta ir pastarųjų metų aktualija – COVID – 19 tema. Būsimieji medikai lygino sveiko žmogaus ir virusu užsikrėtusio paciento plaučių nuotraukas, vertino kelių dienų pokytį. Daug smagių emocijų sukėlė praktinė užduotis, kai  aptarę anamnezę gimnazistai turėjo teisingai imobilizuoti lūžusią koją.

Ar matematika gali būti įdomi? Taip, be abejo – atsakytų matematikos laboratorijos ,,Kriptografijos paslaptys” dalyviai. Čia jie pasijuto tarsi filmo ,,Nuostabus protas” veikėjais mokėsi labai rimto ir sudėtingo šifruotojo darbo. Laboratorijos vedėjos, KTU taikomosios matematikos studentės Gabrielė Grybinaitė, Modesta Bogušytė ir gimnazijos absolventė Reda Venskauskaitė pasakojo kriptografijos istoriją, aiškino, kokie šifrai buvo taikomi anksčiau ir XXI amžiuje. Praktinė užduotis – pluoštas lapelių su raidžių kratiniu – iš pirmo žvilgsnio pasirodė neįveikiama, bet padedami puikių mokytojų bei apimti pakilios nuotaikos gimnazistai ne tik įveikė šią užduotį, bet ir parengė šifruotą tekstą refleksijos dalyviams.

Fizikos laboratorijoje darbas įtraukė taip, kad niekas negalėjo nė sekundei nuo jo atsitraukti – labai susikaupę fizikai, vadovaujami gimnazijos absolvento, KTU elektronikos studento Evaldo Katiliaus ir KTU lektoriaus Mindaugo Čepėno, išstudijavę sudėtingą schemą pagamino tikrą, veikiantį sintezatorių. Rafleksijoje pristatytas nedidukas sintezatorius sukėlė visų susižavėjimą – buvo perduodamas iš rankų į rankas, o jį apžiūrinėdami projekto dalyviai suko galvas, kaip išmokti juo groti.

Dailės laboratorijoje gimnazistai gvildeno grafinio dizaino paslaptis. jas išsiaiškinti padėjo gimnazijos absolventė Austėja Jankauskaitė ir Karina Jacenko – Kauno kolegijos menų fakulteto studentės. Jų teigimu, pagrindinius komponavimo principus išmokti ir įvaldyti padeda  praktinė veikla, todėl dailės kabinetas virto menininkų dirbtuvėmis – po vizualinio komponavimo pratybų gimnazistai kūrė žaislo projektą. Rezultatas – projektų paroda, kėlusi nuostabą ir susižavėjimą.

Labai linksma, originali ir kūrybiška muzikos laboratorija skambėjo afrikietiškais ritmais. Jų ir kūno perkusijos mokė gimnazijos muzikos mokytojai Audra Noreikaitė ir Valdas Antanavičius. Neįprasti instrumentai, afrikietiški žodžiai subūrė puikų ansamblį, darniai skambančia daina nustebinusį visą projekto auditoriją.

Jaunųjų vertėjų klubui vadovavo profesionalios vertėjos, Lietuvos literatūros vertėjų sąjungos narės Austėja Markevičiūtė ir Irena Potašenko. Gimnazistai įsitikino, koks sunkus ir įdomus vertėjo darbas: atskleisti potekstę, suformuluoti sakinį taip, kad jis ne tik neprarastų rusų ar vokiečių kalbų individualumo, bet ir būtų įdomus ir suprantamas skaitytojams, – nemenkas iššūkis. Juo labiau jei skaitytojas yra labai jaunas. Didžiausias šios laboratorijos dalyvių atradimas – darbas su žodynu. Pasirodo, ieškoti pačios tiksliausios žodžio reikšmės ne tik įdomu, bet ir labai naudinga. Gimnazistai vertė tekstus, drąsiai diskutavo su profesionalėmis, gynė savo nuomonę ir ne kartą įrodė, kad jų siūlomas vertimo variantas yra tinkamesnis.

Chemijos laboratorijos objektas – cianotopija – neatbaidė susidomėjusių gimnazistų. Šiuo nesuprantamu žodžiu pavadintas vienas iš pirmųjų fotografinio vaizdo gavimo būdų, atrastas dar 1842 m. Jo rezultatas – šviesiai arba tamsiai mėlynas atspaudas. Be abejo, įdomi buvo ne tik praktinė, bet ir teorinė dalis – trumpa fotografijos istorija ir pagrindiniai fotografijos išraiškos būdai. Apie juos pasakojo Rasa Vaikutytė ir Irma Gūžienė iš VŠĮ Projektų studijos, o  fotografijos, tapybos ir chemijos junginio rezultatas – stulbinamai gražios augalų kompozicijos mėlyname fone.

Kūrybinėje literatūros laboratorijoje  „Aš – herojus“ nuo pat pirmos minutės visus tiesiog užbūrė Ignės Zarambaitės asmenybė. Ignė tapo, kuria lėles, įriša knygas, yra interjero dizainerė, rašo knygas vaikams ir jaunimui. Kūrėja sakė, kad žmogus kaip upė – turi nuolat kisti. O įkvėpimas? Jis kartais įslenka į namus kaip katinas ar tiesiog žiemos pavakare atsitrenkia į langą kaip balandis Debesėlis. Buvo gera klausytis žmogaus, kuris viską daro su didžiule meile ir tikėjimu, dega ir geba uždegti kitus. Pasiklausius rašytojos, kilo noras perskaityti vieną naujausių jos knygų „Juodavandeniai“. Juolab, kad odinius knygų skirtukus pasigaminome kartu su autore. Tačiau geriausiai laboratorijos darbą įvertino žinomo gimnazijos ,,tiksliuko” Laimono Vailenkos žodžiai refleksijoje: ,,Nestigmatizuokite literatūros. Ji tikrai labai įdomi”.

Pati spalvingiausia, energingiausia šiais metais buvo Istorijos ir pilietiškumo laboratorija ,,Atrask ES Jonavoje”. Į ją ne tik gimnazistus, bet ir bendruomenės narius subūrė istorijos mokytojos Laima Statkevičienė ir Giedrė Bazilevičienė. Į dviračių žygį po miestą su Europos Sąjungos spalvų balionais rankose išriedėjo gimnazijoje vykdomo tarptautinio MEPA projekto jaunieji ambasadoriai. Jie surengė tradicinę akciją Europos dienai paminėti. Keliaudami dviračių takais gimnazistai apžiūrėjo kasmet Jonavoje iš ES struktūrinių ir investicinių fondų naujai sutvarkomas miesto erdves, atnaujintus bei pritaikytus lankyti gamtos ir kultūros objektus. Apie tai, ką matė keliaudami po Jonavą, gimnazistai papasakojo filmuke, kurį galėjo pamatyti visi jonaviečiai, o spalvotais balionais džiaugėsi ir padėjo švęsti Europos dieną atnaujintoje žaidimų aikštelėje sutikti mažieji Jonavos gyventojai.

Po įtempto darbo atsikvėpę prie arbatos puodelių, projekto dalyviai ėmėsi kitos veiklos – dalyvavo zumbos treniruotėje su gimnazijos absolventu Aristinu Guogiu. Ne vienas treniruotės dalyvis braukė prakaitą, tačiau plačios šypsenos išdavė – treniruotė smagi ir naudinga. Mokinių tarybos nariai parengė protmūšį, na, o patys aktyviausi leidosi į nuotykį – orientacines varžybas po gimnaziją, kuriose reikėjo ne tik rasti tam tikras vietas ar objektus, bet ir atlikti klastingas užduotis. Žinoma, projekto negalima įsivaizduoti be diskotekos. Labai smagu, kad šiame projekte dalyvavo ir jaunesnieji gimnazijos draugai iš Justino Vareikio, Raimundo Samulevičiaus progimnazijų ir ,,Neries” pagrindinės mokyklos. O geriausiai projekto veiklą apibendrino matematikos laboratorijoje išugdyti ,,šifravimo meistrai” – ,,Čia geriausia”. Pasibaigus projektui, niekas tuo neabejojo.