G. Sarafinas: profesijos pasirinkimas – ilgas atsakingas darbas

G. Sarafinas: profesijos pasirinkimas – ilgas atsakingas darbas

Ar pasiruošęs šešėliauti? Matyt, toks neįprastas klausimas įstrigo ne vienam Senamiesčio gimnazijos  antrų ir trečių klasių gimnazistui, vasario 5 dieną dalyvavusiam paskaitose – edukacinėje veikloje „Karjeros planavimas sėkmingai mokinio ateičiai“. Tąryt žurnalo „Reitingai“ vyriausiasis redaktorius Gintaras Sarafinas įtaigiai aiškino, kaip rinktis profesiją, kokių nedaryti klaidų, kokie yra informaciniai šaltiniai, supažindinantys su šiuolaikine karjeros rinka, kokios yra mirštančios ir kokios ateities profesijos.

Svečias pastebėjo, kad tik 20 procentų stojančiųjų ateitį pasirenka brandžiai ir atsakingai, o 25 procentai abiturientų stoja nesvarbu kur, kad tik galėtų studijuoti nemokamai. Taip elgiantis po ketverių metų būsimą darbo rinkos dalyvį ištinka šokas ir nusivylimas, nes jis neranda darbo, jaučiasi nereikalingas ir sutrikęs.

Ką gali jau dabar padaryti antrokai ir trečiokai, kad taip neatsitiktų? Svarbiausia lektoriaus įžvalga tokia: kiekvienas mokinys privalo sąmoningai ruoštis profesijos pasirinkimui ir atsakingai planuoti savo veiklą bei domėtis. Lengva pasakyti – sunku padaryti? Susitikimo lektorius pasiūlė asmeniškai patikrintą būdą: vieną valandą per savaitę skirti savo ateičiai.

Dar svečias akcentavo, kad mokiniai dėl savo ateities patys turi daug dirbti: savanoriauti visur, kur tik yra galimybės, atlikti įvairius savęs pažinimo testus, važiuoti į visas rengiamas profesijų muges ar susitikimus su įvairių profesijų specialistais, aplankyti visas aukštąsias mokyklas, žinoti profesijų internetines svetaines ir sekti pateiktą informaciją. Galiausiai šešėliauti – įsiprašyti į kokią nors įmonę ir visą dieną būti dirbančio žmogaus šešėliu, stebėti, ką ir kaip jis daro. Taigi viskas priklauso nuo pačių mokinių atsakingumo ir įdirbio.

Po pietų G. Sarafinas susitiko su Senamiesčio gimnazijos mokytojais ir diskutavo, koks šiuolaikinio mokytojo vaidmuo renkantis profesiją, kaip mokykla galėtų padėti mokiniams ieškant karjeros kelio, kaip nukreipti jaunuolius teisingai. Jis pašmaikštavo, kad profesinio orientavimo, buvusio dar senoje mokykloje, nebėra, o ir tikrovė už lango, ir patys mokiniai kosminiu greičiu pasikeitė.

Šiuolaikinis mokytojas daug laiko praleidžia su savo ugdytiniais. Žinoma, jis pastebi arba padeda susivokti, kokiai veiklos sričiai mokinys labiau tinka: sportui, technikai, menams, kalboms, žemės ūkiui, socialinei ar biomedicininei krypčiai. Pedagogas gali rašyti įvairiausius asmenybės pažinimo testus, stebėti vaikų polinkius, dalintis naujausia informacija apie profesijas, organizuoti išvykas, kur ryškėtų mokinių gebėjimai. Žodžiu, mokykla atlieka patarėjo, konsultanto, informacijos sistemintojo ir platintojo vaidmenį.

Žvalus ir energingas lektorius tęsė savo kilnią misiją, aiškindamas mokinių tėveliams šeimos indėlį  ir atsakomybę sūnų ir dukrų profesijos pasirinkimui. Daug metų stebėdamas Lietuvos švietimo virtuvę iš vidaus jis priėjo išvadą, kad vyksta kažkas negerai – jau vos ne dešimtmetį jaunuoliai renkasi daugiausia socialinius mokslus, ignoruodami inžinerijos, technikos sritį, kuri ateityje, pasak pasaulio mokslininkų, bus perspektyviausia ir reikalingiausia. Ne paslaptis, kad būna tėvų, kurie remdamiesi savo ilgamete patirtimi, tiesiog priverčia vaiką mokyti vienos ar kitos profesijos.

Redaktorius sutiko, kad prievarta šeimoje pateisinama, kai antros klasės gimnazistas renkasi kitų metų ugdymo planą ir nori „pabėgti“ nuo fizikos ar 32 pamokų per savaitę… Šeima turėtų būti geranoriškai griežta ir atvirai išlukštentų vaiko apgaulę. Nebetinka metodas „ o mūsų jaunystėj“. Visos gyvenimo sritys pasikeitė, darbo rinka taip pat. Iškalbingiausiai kalba skaičiai. Tad informaciją apie pokyčius universitetų studijų programose, įsidarbinimo galimybes gimtajame mieste, užmokesčio lūkesčius ir kitus klausimus pravartu aptarti šeimoje. Reikia iškėlus mielus, suprantamus, pasiekiamus tikslus, kalbėti, bendrauti, raginti, kviesti, siūlyti pasirinkti ne madingiausią profesiją ar kur sunku įstoti, bet tą, kur būsi savimi, jausies laimingas ir naudingas.

 

                                                                                                                                                       Mokytoja Vijoleta Isiūnienė